Εξωγηινοι στην ΕΥΡΩΠΗ

Εντυπωσιακά ευρήματα αναμένεται να ανακοινώσει τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου η NASA σχετικά με τον τέταρτο μεγαλύτερο δορυφόρο του Δία, την «Ευρώπη».
Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία έχει αφήσει να διαρρεύσει ότι η ανακάλυψη αφορά στην ύπαρξη ωκεανού κάτω από την επιφάνεια του δορυφόρου.
«Οι αστρονόμοι θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα από μια μοναδική εκστρατεία παρατήρησης της Ευρώπης, η οποία οδήγησε σε αποτελέσματα που προκαλούν έκπληξη και μπορεί να αφορούν στην ύπαρξη ενός ωκεανού κάτω από την επιφάνεια του δορυφόρου» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση για την τηλεδιάσκεψη της Δευτέρας.
Αυτό σημαίνει ότι η «Ευρώπη» είναι το επικρατέστερο μέχρι σήμερα σημείο για τον εντοπισμό εξωγήινης ζωής στο ηλιακό μας σύστημα, μέσω μικροοργανισμών που θα μπορούσαν να ζουν στον εν λόγω ωκεανό.
Σε μεταγενέστερα tweets της, η NASA φρόντισε πάντως να κατευνάσει την «υστερία» που ξέσπασε στα social media, τονίζοντας «#NOT ALIENS», «προσγειώνοντας» έτσι τις προσδοκίες κάποιων για ανακοίνωση που σχετίζεται με εντοπισμό... εξωγήινων
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια κολοσσιαία, ιστορική και επαναστατική ανακάλυψη, η οποία αναμένεται να επιταχύνει τα σχέδια για αποστολή επανδρωμένης αποστολής στην Ευρώπη, που έχει προγραμματιστεί για το 2020.
Η ανακοίνωση της αμερικανικής υπηρεσίας διαστήματος δεν δίνει περαιτέρω πληροφορίες για τα ευρήματα που θα δημοσιοποιηθούν, πέρα το ότι προέκυψαν από εικόνες του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble.
Εδώ και δεκαετίες, οι επιστήμονες υποπτεύονταν ότι κάτω από το έδαφος του δορυφόρου του Δία κρύβεται ένας μεγάλος ωκεανός. Ωστόσο, με δεδομένο πως δεν έχει σταλεί κάποιο ρομποτικό όχημα, το οποίο να εξερευνήσει επιτόπου την Ευρώπη, μέχρι σήμερα αυτή η υπόθεση δεν μπορούσε να επιβεβαιωθεί.
Αυτό που κάνει πάντως ακόμη πιο συναρπαστική την προοπτική επιβεβαίωσης της ύπαρξης ενός ωκεανού στο υπέδαφος είναι μία μελέτη τον περασμένο Μάιο ερευνητών από το Εργαστήριο Αεριοπροώθησης (JPL) της NASA, οι οποίοι προσδιόρισαν τη χημική σύσταση που θα πρέπει να έχουν αυτές οι ποσότητες ύδατος, αν υπάρχουν.
Έτσι, όπως βρήκαν, η χημική ισορροπία του αλμυρού νερού στην Ευρώπη θα είναι παρόμοια με αυτήν των γήινων ωκεανών. Κάτι που σημαίνει πως οι ποσότητες υδρογόνου και οξυγόνου θα πρέπει να είναι αρκετές για την ανάπτυξη ζωής, παρόλο που ο δορυφόρος δεν παρουσιάζει ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Παρόλο που τέτοιες μελέτες παραμένουν σε εντελώς θεωρητικό επίπεδο μέχρι να επιβεβαιωθεί τελεσίδικα η ύπαρξη του ωκεανού, αυτό δεν σημαίνει πως οι επιστήμονες δεν έχουν στοιχεία τα οποία να συνηγορούν σε αυτό το ενδεχόμενο. Πρώτα καλύτερα, το γεγονός ότι το ανάγλυφο του δορυφόρου είναι ασυνήθιστα ομοιογενές.
Επιπλέον, υπάρχουν μετρήσεις που υποδεικνύουν πως από την Ευρώπη εκτινάσσονται πίδακες νερού, ενώ πέρυσι επιστήμονες ανακοίνωσαν πως ορισμένες περιοχές της φαίνεται να καλύπτονται από αλμυρό νερό.
Με δεδομένη την απόστασή της από τον ήλιο, η μεγαλύτερη ποσότητα αυτού του νερού θα πρέπει να είναι σε κατάσταση πάγου. Ωστόσο, οι ερευνητές πιστεύουν πως οι ισχυρές παλιρροϊκές δυνάμει από τον Δία διατηρούν σε υγρή μορφή τον ωκεανό στο υπέδαφος.
Παράλληλα, υπάρχουν ενδείξεις πως αυτές οι παλιρροϊκές δυνάμεις προκαλούν γεωλογικά φαινόμενα που μοιάζουν με τις κινήσεις τεκτονικών πλακών, τα οποία με τη σειρά τους ενδεχομένως έχουν οδηγήσει στη δημιουργία υδροθερμικών πηγών, όπου το νερό έχει πολύ υψηλή θερμοκρασία.
Μάλιστα, παρατηρήσεις με τηλεσκόπιο δείχνουν πως ίσως στην Ευρώπη υπάρχει διπλάσια ή και τριπλάσια ποσότητα νερού απ’ ότι στη Γη.
zougla.gr